1%
Logo akcji 1%

Fundacja Nowoczesna Polska to organizacja pożytku publicznego działająca na rzecz wolności korzystania z dóbr kultury. Wesprzyj nasze działania, przeznaczając na nie 1% swojego podatku. Możesz to zrobić, wpisując w zeznaniu podatkowym numer KRS 0000070056.

Dowiedz się więcej

x
Organizer
Modern Poland Foundation

Często mówi się, iż ochronie nie podlegają idee, a sposób ich wykonania. Mimo to, jeśli ktoś sporządzi utwór, którego tematyka i motywy są identyczne z tymi w już zaistniałym dziele, jednak posłuży się inną techniką (na przykład zbuduje makietę artystycznie wykonanej wystawy muzealnej) – mamy do czynienia przynajmniej z utworem zależnym, a w przypadku inaczej różniących się form ekspresji będzie to adaptacja. Czy mam rację?

Tematy: art. 1 pr. aut. / art. 2 pr. aut. / zakres ochrony / opracowanie / utwór inspirowany / utwór zależny / korzystanie z cudzej twróczości / inspiracja / art. 1 ust. 2^1 pr. aut. / twórcza przeróbka utworu / korzystanie z niechronionych idei / wykorzystanie cudzego pomysłu` / adaptacja / inspiracja a opracowanie cudzego utworu

Trudno ogólnie wskazać jakie działania będą ograniczały się do korzystania z niechronionej idei, a jakie na pewno wkroczą w materię chronioną prawem autorskim. Zdanie „Zbudowanie makiety wystawy jest co najmniej utworem zależnym” nie będzie zawsze prawdziwe, gdyż zawsze zależy to od tego, na czym konkretnie polegało stworzenie takiej makiety. Jeżeli istotnie ograniczało się do zapożyczenia tematyki i motywów, to mamy raczej do czynienia z korzystaniem z niechronionej idei. Jeżeli jednak w nowym utworze rozpoznawalna jest forma wyrażenia utworu już istniejącego, to istotnie możemy mieć do czynienia z opracowaniem. Niestety, granic pomiędzy ideą a sposobem jej wyrażenia nie sposób jednoznacznie wyznaczyć nie tylko teoretycznie. Bardzo często jest to sporne nawet w konkretnych przypadkach.

dr Krzysztof Siewicz

Wróć do listy pytań.