Organizer
Modern Poland Foundation

Rozpoczynam tworzenie portalu regionalnego. W dziale aktualności chciałbym przytaczać informacje udostępnione na stronie takich instytucji jak: Policja, straż pożarna, straż graniczna, GOK oraz urzędy gmin. Jak powinienem tego dokonywać aby nie łamać prawa? kolejne pytanie odnosi się fotografii udostępnianym w w/w instytucjach państwowych, czy mogę je wykorzystywać?

Tematy: informacja publiczna / materiały urzędowe / ponowne wykorzystanie informacji publicznej

Prawo autorskie (art. 4) wyraźnie wyłącza materiały (i dokumenty) urzędowe spod działania prawa autorskiego. Nie są chronione także „proste informacje prasowe”. Pomimo tego, w materiałach wielu urzędów można znaleźć różnego rodzaju zastrzeżenia prawne zakazujące wykorzystania lub nakazujące robić to w określony sposób. Nie ma w tym zakresie jednolitej polityki ani zgody co do dokładnego zakresu pojęcia „materiał urzędowy”.

Niezależnie od powyższego, zgodnie z ustawą o dostępie do informacji publicznych, ponowne wykorzystanie tych informacji odbywa się w przewidzianym w tej ustawie trybie. Organ może określić warunki tego wykorzystania. Niektóre rodzaje zasobów informacji publicznej podlegają też specjalnym ustawom (np. prawu geodezyjnemu i kartograficznemu). Zatem, nawet jeżeli są one niechronionymi przez prawo autorskie materiałami urzędowymi, to do ich wykorzystania może być konieczne postępowanie zgodnie z tymi przepisami (np. wniosek o udostępnienie informacji do ponownego wykorzystania).

dr Krzysztof Siewicz

Wróć do listy pytań.