Organizator
Fundacja Nowoczesna Polska
Avatar

Słowo "nie-możliwy-do-znalezienia-w-wyszukiwarce" nie podoba się Google

28 marca 2013 02:35
Marcin Koziej

Każdego roku szwedzka rada językowa publikuje listę najpopularniejszych nowych słów. Na liście opublikowanej w grudniu 2012 r. znalazło się słowo „ogooglebar” oznaczające coś, czego nie można znaleźć za pomocą wyszukiwarki.

Rada została jednak zmuszona do usunięcia słowa z listy w rezultacie nacisków wywieranych przez firmę Google. Argumentowano, powołując się na ochronę znaków towarowych, że z występowania w słowie o-google-bar nazwy korporacji wynika, że dotyczy ono jedynie wyszukiwarki Google. Słowo powinno więc, zdaniem prawników giganta, oznaczać coś, czego nie można znaleźć za pomocą wyszukiwarki Google. Zażądano także dodania do definicji uwagi, że słowo Google jest chronionym znakiem towarowym.

Rada językowa postanowiła całkowicie usunąć słowo ogooglebar z listy, aby uniknąć procesu, a zarazem pozostać wierną wobec rzeczywistej praktyki językowej. Jak pisze w pełnym irytacji oświadczeniu dyrektorka rady Ann Cederberg, „Google zapomniało jednej ważnej rzeczy: język rozwija się nie zważając na prawną ochronę marki. (...) To użytkownicy języka decydują, jakich słów używamy, oraz jaka jest ich definicja, użycie i pisownia. Język jest więc skutkiem toczącego się wciąż demokratycznego procesu.”

Komentarze

Dodaj komentarz