- art. 27 pr. aut.
- art. 28 pr. aut.
- cel edukacyjny
- dozwolony użytek edukacyjny
- edukacja
- fragment utworu
- korzystanie z cudzej twórczości przez uczniów
- korzystanie z cudzej twórczości w celach dydaktycznych
- korzystanie z cudzej twórczości w trakcie zajęć ze studentami
- korzystanie z cudzej twróczości
- nauczyciel akademicki
- praca w grupie
- uczelnia
- uczelnia wyższa
- utwór rozpowszechniony
- wykorzystanie fragmentu filmu
- wykorzystanie fragmentu utworu
- zajęcia ze studentami
Jestem nauczycielem akademickim. Czy do celów dydaktycznych mogę wykorzystywać fragmenty filmów (pozyskanych z nieznanych źródeł) w trakcie zajęć ze studentami?
Kwestię dozwolonego użytku edukacyjnego omawialiśmy w odpowiedzi na jedno z wcześniejszych pytań. W tym miejscu warto dodać jedynie, że w polskim prawie dozwolony użytek nie jest uzależniony od źródła pozyskania utworu. Istotne jest natomiast to, czy utwór został rozpowszechniony, czyli w jakikolwiek sposób udostępniony publicznie za zgodą twórcy. Utwór raz rozpowszechniony nie może stać się następnie nie-rozpowszechnionym, nawet jeżeli ktoś inny zacznie go później rozpowszechniać nielegalnie. Warto się jednak zapoznać z krytyką tego stanowiska, a także z innymi argumentami prowadzącymi do zawężania lub nawet wyłączania dozwolonego użytku (opisaliśmy je w odpowiedzi na inne pytanie).