Organizator
Fundacja Nowoczesna Polska

Czy w umowie o przeniesienie autorskich praw majątkowych mogę zamieścić klauzulę, że zamiast wynagrodzenia autorowi przysługuje ekwiwalent w postaci zamieszczenia w wydawanym przez nasze wydawnictwo czasopiśmie, reklamy przedsiębiorstwa autora?

Tematy: prawo do wynagrodzenia / umowa o przeniesienie praw autoskich / wynagrodzenie za utwór / wynagrodzenie autora

Osoba, której przysługują majątkowe prawa autorskie może zezwolić na korzystanie z nich albo przenieść je odpłatnie lub nieodpłatnie. Odpłatność można w umowie wyrazić poprzez kwotę pieniężną, albo jakiekolwiek inne świadczenie. Musi to jednak być wyraźnie uregulowane, gdyż „jeżeli w umowie nie określono wysokości wynagrodzenia autorskiego, wysokość wynagrodzenia określa się z uwzględnieniem zakresu udzielonego prawa oraz korzyści wynikających z korzystania z utworu” (art. 43 ust. 2 pr. aut.).

Strony nie mają całkowitej swobody w ustalaniu wysokości wynagrodzenia. Zgodnie z art. 44 pr. aut., „w razie rażącej dysproporcji między wynagrodzeniem twórcy a korzyściami nabywcy autorskich praw majątkowych lub licencjobiorcy, twórca może żądać stosownego podwyższenia wynagrodzenia przez sąd.”

Wynagrodzenie autora poprzez reklamę w czasopiśmie musi uwzględniać te uwarunkowania. Co istotne, powyżej wskazujemy tylko kwestie wynikające z prawa autorskiego, a np. przepisy podatkowe i ich interpretacja powodują, że umowy „barterowe” mogą niezależnie wymagać uwzględnienia osobnych postanowień.

dr Krzysztof Siewicz

Wróć do listy pytań.