Organizator
Fundacja Nowoczesna Polska
Wspierane przez
Trust for Civil Society in Central and Eastern Europe

Opublikowano 3 czerwca 2015

Prawo autorskie w edukacji: jak unikać naruszeń?

Koalicja Otwartej Edukacji prezentuje broszurę dla instytucji edukacyjnych na temat ochrony przed zarzutami naruszeń prawa autorskiego.

W Polsce prawnicy i twórcy potrafią domagać się pieniędzy od szkół lub bibliotek np. za wyświetlanie filmów dla uczniów albo wykorzystanie zdjęć. Jest to właściwie forma copyright trollingu o tyle gorsza, że odbywa się bez robienia wielkiego szumu, a ofiary boją się walczyć o swoje – pisał w lutym tego roku na stronach Dziennika Internautów Marcin Maj. Copyright trolling to nieuczciwe wykorzystywanie nieznajomości prawa autorskiego i wyłudzanie opłat za rzekome złamanie obowiązujących przepisów ochrony twórczości.

Chcąc sprostać wyzwaniom nowoczesnej edukacji trzeba stosować się do obecnie obowiązujących zasad prawa autorskiego. Trzeba także umieć bronić się przed zarzutami naruszeń tam, gdzie granica wytyczona przez prawo jest trudna do ustalenia. Temu właśnie poświęcona jest niniejsza broszura – pisze we wstępie autor publikacji Krzysztof Siewicz. W przygotowanej przez niego broszurze znajdziemy omówienie najważniejszych elementów tzw. dozwolonego użytku, tj. przepisów regulujących korzystanie z chronionych utworów w działalności edukacyjnej oraz wskazówki co do tego, w jaki sposób reagować na wezwania do zapłaty odszkodowania za rzekome naruszenie prawa autorskiego.

Broszura dostępna jest w postaci plików epub i pdf oraz rozpowszechniana na wolnej licencji CC BY-SA.

Źródło: KOED