Jak korzystać z kursu?
Kurs przygotowany jest tak, aby na jego podstawie w ciągu 15 godzin (6 wykładów i test kończący zajęcia) można było zrealizować podstawowe zagadnienia, znajdujące się w programach nauczania przedmiotu „Własność intelektualna” na polskich uczelniach.
Kurs składa się z:
- podręcznika dla studentów w formacie PDF i HTML,
- slajdów dla prowadzących zajęcia w formatach PDF i ODT,
- pytań testowych (wkrótce),
- źródła do edycji w postaci XML.
Informacja o prawach
Materiały dostępne są na wolnej licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska.
Oznacza to, że wolno w szczególności:
- korzystać z utworu na różne sposoby, a w tym kopiować, rozpowszechniać, odtwarzać i wykonywać go;
- tworzyć i rozpowszechniać utwory zależne (opracowania), czyli twórcze modyfikacje utworu (np. tłumaczenia, remiksy);
- użytkować utwór i jego opracowania w sposób komercyjny.
Należy przy tym:
- szanować autorskie prawa osobiste;
- zapewnić uznanie autorstwa — zachować towarzyszące utworowi oznaczenia licencji i ochrony prawnej, informacje o autorach i wydawcy (Fundacji Nowoczesna Polska) o tytule utworu oraz o jego źródle;
- rozpowszechniając utwór zależny (np. tłumaczenie), udostępnić go na tych samych warunkach (z tą samą wolną licencją) – czyli przekazać jego odbiorcom te same prawa, które samemu się otrzymało.
Autorzy
- dr hab. Marek Świerczyński, prof. UKSW (rozdziały 5, 6)
- Marcin Wilkowski (rozdziały 2, 3, 4)
- Radosław Czajka (rozdział 4)
- Jarosław Lipszyc (rozdziały 2, 3, 4)
- Piotr Czerniawski (rozdziały 2, 4)
- dr Krzysztof Siewicz (rozdziały 1, 3)
Redakcja merytoryczna:
- Magdalena Biernat
- Radosław Czajka
- Jarosław Lipszyc
- dr Krzysztof Siewicz
- Paweł Stankiewicz
Koordynacja:
- Magdalena Biernat
Redakcja techniczna:
- Paulina Choromańska
Redakcja językowa:
- Paweł Kozioł
Strona internetowa:
- projekt i wykonanie: Radosław Czajka
- ilustracja: Zosia Dzierżawska, CC BY-SA 3.0 PL
O kursie
Tytuł kursu może się wydawać – szczególnie starszym czytelnikom – nieco ironiczny. Nie bez przyczyny. „Własność intelektualna” to temat w ostatnich latach często kontrowersyjny, a język, którym mówimy o problematyce praw autorskich i własności przemysłowej jest oplątany gęstą siatką znaczeń, definicji i stojących za nimi przekonań ideologicznych i politycznych.
Staraliśmy się skupić na podstawach. Najistotniejsze wydawało nam się zrozumienie przez studenta logiki i mechaniki działania systemu monopoli intelektualnych - w praktyce bowiem skomplikowane i szczegółowe problemy rozwiązywać będziemy w konsultacji z doświadczonym prawnikiem, a wtedy istotne jest przede wszystkim żeby zrozumieć, co prawnik chce nam powiedzieć.
Szczegółowo omówiliśmy te aspekty praw wyłącznych, które wymagają od nas podejmowania samodzielnych decyzji: zagrożenia plagiatem i naruszenia praw osobistych, poprawne cytowanie i zakres dozwolonego użytku, podpisywanie umów prawnoautorskich i korzystanie z usług organizacji zbiorowego zarządzania, zakres ochrony patentowej i znaków towarowych, korzystanie z programów komputerowych i mechanizm wolnych licencji.
Jednocześnie chcieliśmy zaproponować szersze spojrzenie na systemy praw wyłącznych, osadzając je w kontekście kulturowym i cywilizacyjnym. Nie można być świadomym obywatelem społeczeństwa informacyjnego, jeśli nie będziemy rozumieć wpływu tych mechanizmów prawnych na rzeczywistość. Problemy takie jak patentowanie leków i roślin czy restrykcyjne ściganie naruszeń praw autorskich są przedmiotem społecznych napięć w różnych zakątkach globu. Sądzimy, że zabierając głos w debacie publicznej warto opierać się na wiedzy, a nie emocjach.
Kontakt
Znalazłeś błąd? Masz pytania? Chcesz nam pomóc tworzyć kolejne wydanie podręcznika? Napisz do koordynatora projektu: krzysztof.siewicz@nowoczesnapolska.org.pl