1%
Logo akcji 1%

Droga użytkowniczko, drogi użytkowniku!

Fundacja Nowoczesna Polska to organizacja pożytku publicznego działająca na rzecz wolności korzystania z dóbr kultury. Wesprzyj nasze działania, przeznaczając na nie 1% swojego podatku. Możesz to zrobić, wpisując w zeznaniu podatkowym numer KRS 0000070056.

Dowiedz się więcej

x
Prawo kultury

Podpisałem umowę o współpracy na prowadzenie wspólnego punktu gastronomicznego. Stworzyłem logo i nazwę lokalu. Niestety w wyniku wielu komplikacji lokal przejął wynajmujący. Czy mogę zabronić mu wykorzystania grafiki i nazwy, których jestem twórcą?

Autorowi twórczego logotypu przysługują do niego prawa autorskie osobiste i majątkowe. Prawa majątkowe można jednak przenieść, więc warto sprawdzić, czy w umowie o współpracy nie ma wzmianki o przeniesieniu na partnera/inną osobę tych praw lub udzieleniu licencji. Jeżeli taka umowa nie została zawarta, to ani partner biznesowy, ani wynajmująca lokal nie mogą wykorzystać logo bez zgody autora.

Jeżeli chodzi o nazwę, dużo trudniejsze może być wykazanie, że jest ona utworem, co do którego prawa autorskie należą się komukolwiek. Musiałaby ona spełniać kryteria takie jak oryginalność i niepowtarzalność, czego wykazanie może być trudne, jeżeli składa się ze słów będących w powszechnym użyciu. Innymi słowy: stanowić taki rezultat pracy twórczej, którego z dużym prawdopodobieństwem nie uzyskałaby inna osoba.

Osoba wykorzystująca logo i twórczą nazwę bez zgody ich autora popełnia naruszenie praw autorskich i można domagać się od niej m.in. zaniechania, a także odszkodowania.