1%
Logo akcji 1%

Droga użytkowniczko, drogi użytkowniku!

Fundacja Nowoczesna Polska to organizacja pożytku publicznego działająca na rzecz wolności korzystania z dóbr kultury. Wesprzyj nasze działania, przeznaczając na nie 1% swojego podatku. Możesz to zrobić, wpisując w zeznaniu podatkowym numer KRS 0000070056.

Dowiedz się więcej

x
Prawo kultury

Zamierzamy uruchomić internetowy portal muzyczny, który będzie zawierał bazę danych płyt i wykonawców, wraz z recenzjami i opiniami użytkowników. Zakładamy, że w przyszłości portal będzie zarabiał na emitowaniu reklam. Chcielibyśmy aby w częścią bazy danych płyt były reprodukcje okładek płyt. Czy taka prezentacja okładek płyt jest możliwa w ramach dozwolonego użytku?

Okładka może być utworem chronionym przez prawo autorskie, wobec czego jej rozpowszechnianie wymaga albo zgody uprawnionego, albo korzystania tylko w ramach dozwolonego użytku. Nie ma niestety żadnego przepisu o dozwolonym użytku, który pozwalałby na taką działalność bez istotnych wątpliwości.

Orzecznictwo niektórych państw członkowskich UE dopuszcza publikowanie „miniatur” plików graficznych przez serwisy wyszukiwawcze. W Niemczech uznano istnienie dorozumianej licencji autora wynikającej z faktu niezablokowania robotów internetowych automatycznie pobierających pliki dla wyszukiwarek. We Francji, Austrii oraz Holandii orzecznictwo wskazywało natomiast na przejściowy oraz incydentalny charakter umieszczania miniaturek oraz niezbędność tego procesu dla funkcjonowania całej usługi (zob. R. van der Noll (et al.), Flexible Copyright, 2012 s. 12, http://www.ivir.nl/publications/vangompel/Flexible_Copyright.pdf).

Nie można jednak odnosić tych ustaleń do prawa polskiego. W ramach prawa polskiego, ewentualną podstawą wykorzystania okładek jako ilustracji recenzji lub opinii użytkowników mogłyby być przepisy o dozwolonym cytacie, które nie pozwalają jednak na takie działanie w sposób jednoznaczny. Por. wyjaśnienia, które przedstawialiśmy we wcześniejszych pytaniach dotyczących dozwolonego cytowania.