Prawo kultury

Kupiłem w sklepie kilka butelek różnych napojów gazowanych, kilka różnych artykułów spożywczych, kilka opakowań tabletek. Zrobiłem zdjęcia tych produktów, które umieściłem na swojej stronie WWW. Na wszystkich zdjęciach dobrze widoczne są nazwy i oznaczenia (logo) produktów. Czy złamałem prawo autorskie? Czy te zdjęcia mogą leżeć na stronie bez obawy, że ktoś za chwilę zgłosi jakieś roszczenia?

W związku z tym, że definicja utworu jest dość pojemna, może ona niewątpliwie obejmować opakowania produktów, ich etykiety oraz oznaczenia (nazwy, oznaczenia graficzne). Będzie tak, jeżeli przedmioty te zawierają nawet najmniejszy wkład indywidualnej twórczości. Fotografia jest wtedy kopią takiego utworu, na której rozpowszechnianie należy mieć zgodę twórcy, o ile nie działamy w ramach przepisów o dozwolonym użytku.

Takim przepisem może być na przykład art. 29 pr. aut. określający zasady dozwolonego cytowania, które wyjaśnialiśmy już tu wielokrotnie. Przepisem tym może być na przykład objęte wykorzystanie fotografii produktu w artykule wyjaśniającym jego zastosowanie.