![Avatar](https://secure.gravatar.com/avatar/faf5bd123a7aa092bfb48f1d0eaac903.jpg?s=64&r=g&d=https%3A%2F%2Fprawokultury.pl%2Fstatic%2Fimg%2Favatar.png)
Patent jako narzędzie walki
![](
/media/cache/7e/ec/7eecd1d68a51b301e13d8a3d62f9ea1a.jpg
)
New York Times pisze o wojnach patentowych pomiędzy największymi firmami technologicznymi: Apple, Samsungiem i Motorola Mobility (obecnie część Google’a).
Charles Duhigg i Steve Lohr zauważają m.in., że sędziowie federalni, ekonomiści, politycy i zarządzający firmami technologicznymi mówią, że system patentowania programów jest tak ułomny, że często uniemożliwia innowacje. Przytaczają też analizy Uniwersytetu Stanforda, według których w ostatnich dwóch latach wydano 20 miliardów dolarów na zakup patentów programistycznych i procesy sądowe związane z patentami – to kwota równa wydatkom jakie poniosłoby osiem wypraw na Marsa. W zeszłym roku wydatki firm Google i Apple na sprawy sądowe i zakup patentów przekroczyły sumy jakie firmy te wydają na badania i rozwój nowych produktów.
Jak z kolei zauważa J.G Vibes w Alchemy of the Modern Renaissance nawet współzałożyciel Apple’a Steve Wozniak uważa, że obecny system patentowy dusi innowacyjność i dwa tygodnie temu w komentarzu do procesu Apple vs Samsung powiedział, że „Chciałbym żeby wszyscy zgodzili się wymieniać wszystkimi patentami i żeby każdy budował najlepsze formy jakich chce używając do tego technologii innych.”
zdjęcie: sidduz, http://www.flickr.com/photos/ourcage/7364958586/sizes/z/, licencja: CC-BY